بررسی شیوۀ بازنمایی زنان در هفتاد سنگ قبر
نویسنده
چکیده مقاله:
کتاب شعر هفتاد سنگ قبر اثر یدالله رویایی، مجموعهای از سنگ قبرها و کتیبههاست. هر سنگ در این کتاب مخصوص یک نام است که در ذهن شاعر جایگاه ویژهای داشته و بخشی از هویّت فکری او بوده است. بر روی هر سنگ نیز اشیایی وجود دارد. هر سنگ قبر یک متن است و میتواند به اعتبار نام و اشیایی که روی آن قرار دارد خوانش شود. در میان نامهایی که در کتاب آمده است، هفده نام زنانه وجود دارد. هدف این پژوهش بازخوانی سنگ قبرهایی است که به نام زنان آمده است و با تکیه بر نظریات نقد ادبی زن محور، بر انگارههای زنانهای که محصول بازنمایی ساختاری شاعر هستند، متمرکز است. این خوانش نشان میدهد که در هفتاد سنگ قبر، بررسی روابط دلالتی و نظامهای معنادار، کلمات و تصاویر، عواطف و ارزشها، نشان دهندۀ ورود زنان به حوزهی زبان و تفکّر است. رویایی در بازنمایی انگارههای زنان در هفتاد سنگ قبر، از محدودهی جسم و پیکر عبور کرده، در حوزهای زبانی، که در درجهی اول، نامها آن را میسازند، وارد بافت فرهنگی و اجتماعی ویژهای شده است و در نوع خود ساختارشکن است.
منابع مشابه
شیوۀ بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی ایران و امریکا
رسانهها نهتنها بازتابدهندۀ واقعیتها بلکه شکلدهندۀ آناند و بر درک و شناخت ما از جهان پیرامون اثر میگذارند. بهرغم آنکه زنان در دهههای اخیر در کنار نقشهای سنتی خود به فعالیت در عرصههای اجتماعی، که در گذشته مختص مردان تلقی میشد، روی آورده و جایگاه خود را در بسیاری از آنها تثبیت کردهاند، بهنظر میرسد رسانهها همچنان تصویری کلیشهای از آنان ارائه داده و بیشتر بر نقشهای سنتی و ویژگیه...
متن کاملشناسایی و توصیف سنگ قبر خواجه علاءالدین علی صانعی باخرزی
باخرز در گذشته از جمله مناطق آباد و پر رونق خراسان (رضوی) بود که در مسیر هرات قرار داشت و خاستگاه نامآورانی چون سیفالدین باخرزی، تاجالدین باخرزی، ابوالمفاخر باخرزی، علیبنالحسن باخرزی، ابوالحسن باخرزی و خواجه علاءالدین علی صانعی باخرزی از صاحب منصبان دستگاه حکومتی سلطان حسین میرزا بایقرا بود. یکی از روستاهای تابعه باخرز در گذشته، رزه بود که اکنون نام آن به مشهد ریزه تغییر یافته است و از توا...
متن کاملبینامتنیت و شعر حجم ؛ بررسی کارکرد نظریه ی بینامتنیت در کتاب « هفتاد سنگ قبر» اثر «یدالله رویایی»
شعر حجم یا حجم گرایی(espacementalisme) یکی از جریان های شعری ایران است که در زمستان 1348 با انتشار بیانیه ی شعر حجم رسمیت پیدا کرد. از میان تمام کسانی که این بیانیه را امضا کردند، یدالله رویایی توانست با اشعار خود این جریان شعری را نهادینه کند و یکی از برجسته ترین شاعران حجم سرای ایران و جهان لقب بگیرد. بینامتنیت یکی ازمهم ترین نظریات ادبی است که نخستین بار توسط ژولیا کریستوا مطرح شد که در نها...
15 صفحه اولتحلیل رابطۀ "شیوۀ بازنمایی" و "مکان نمایش" در هنرهای جدید*
چکیده هنر که به نوعی عمیقترین تجربیات ادراکی هنرمند را بیان میکند، همسو با تغییرات زندگی و دریافتهای ذهنی انسان، شکلهای نو و تازهای به خود میگیرد. در دهههای اخیر از نقاشیهای انتزاعی و مجسمههای مدرن تا انواع هنرهای دیجیتالی، در زمرۀ هنرهای پیشرو بودهاند. همراه با این تحولات، مکان نمایش هنرهای جدید نیز نیازمند فضاهایی درخور آثار و معرف ذات پویای آنها شده است. در این مقاله رابطۀ هنرهای ج...
متن کاملبازنمایی زنان در تبلیغات
بازنمایی زنان در آگهیهای بازرگانی و جایگاه جنسیت در تبلیغات بخشی از مهمترین و شاید جذابترین مطالعات ارتباطی است که اغلب زیرمجموعه مباحث جامعهشناسی تبلیغات قرار میگیرد. مطالعات داخلی و خارجی متعددی که در این زمینه انجام شده، ابعاد متنوعی از چگونگی بازنمایی جنسیت در آگهیها را مورد توجه قرار داده است اما در این میان (و به طور خاص در ارتباط با زنان) دو موضوع «استفاده ابزاری از زنان د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 3
صفحات 1- 18
تاریخ انتشار 2015-12-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023